woensdag 19 december 2012

THE END. Dutch style.

Aan alles komt een einde, er is een tijd van komen en gaan, dat doet de deur dicht, etcetera etcetera etcetera. Ja, we zijn op dat punt beland waar spreekwoorden opeens de harde waarheid blijken te vertellen: het semester in Amerika zit er op. Donderdagochtend stap ik op het vliegtuig om een dag later in Amsterdam aan te komen en iedereen in de armen te kunnen vallen. Waarschijnlijk komt dat vooral door de vermoeidheid na een 17-uur lange vlucht, maar toch ook wel omdat ik iedereen in Nederland heb gemist. Tijd voor een terugblik.


Het begon allemaal eind Augustus, toen Coen, Lisa en ik een week in New York doorbrachtten, een fantastische ervaring die ik niet snel zal vergeten. Toen ik in St. Louis aankwam was ik niet zeker wat ik moest verwachten, aangezien ik weinig van de stad en de universiteit afwist. De introductieweken waren echter super gezellig, en het was gedurende deze tijd dat onze hechte vriendengroep van Amerikanen en Europeanen zich begon te vormen. Een super semester zou volgen..

Na een aantal maanden hier te hebben geleefd heb ik veel essentiële levenslessen geleerd:
- Campus-life lijkt op een willekeurige American-Pie movie (positief)
- Chinezen nemen Amerika langzaam aan over (negatief)
- Random fact: De WC-potten hebben ongelofelijk veel water in zich (still no clue why)
- Europeanen weten meer over de Amerikaanse geschiedenis en politiek dan de Amerikanen zelf
- Voor iedereen die politiek wél volgt, is het net alsof je naar spannende Champions-League wedstrijden aan het kijken bent. Op TV gaat alles erom wie 'wint': Wie won het debat? Wie staat voor in de tussenstand? Wie 'won' dankzij Orkaan Sandy? Wie won door een uitspraak van de rechter? Wie wint de Verkiezingen? (godzijdank.. Barack Obama)
- Familie's deel uitmakend van de Amerikaanse middenklasse hebben gewoonlijk 3 of 4 auto's
- Veel armen daarentegen moeten het vaak met één auto doen, en vooral zwarte Amerikanen zijn zelfs veroordeeld tot de minst gerespecteerde vormen van vervoer: de bus, trein of de metro (I will never complain about the NS again)
- Random fact: In Amerikaanse restaurants krijg je al super snel de rekening gepresenteerd, vaak direct na het diner, nog voor het dessert; dit betekent niet dat ze je weg willen hebben!
- Het Amerikaanse onderwijs kan een stuk beter, al ga ik niet klagen met de ketting aan A's en A-'en die ik aaneen heb kunnen rijgen ondanks soms minimale inzet
- Bijna iedereen sport, man of vrouw, dik of dun: al dat fast-food moet er afgetraind worden!
- Religie kan ook interessant zijn dankzij opgepimpte 'kerkdiensten'
- Het weer is ongelofelijk goed (op het moment van schrijven is het hier nog steeds 16 graden met een zonnetje)
- St. Louis is echter geen fantastische stad, al is Chicago dan wel weer AWESOME.
- Maar er gaat niets boven Deventer of Groningen (I WANT MY BIKE)
- Random fact: De meeste Amerikanen denken dat Nederland geen eigen taal heeft, en dat The Netherlands en Holland verschillende landen zijn. Klompen, tulpen en wiet weten de meeste Amerikanen dan wel weer aan ons kikkerlandje te verbinden..
- Amerikanen leven het leven van stereotypes: Asian Americans zitten hele dagen binnen en gaan alleen met elkaar om. Veel Afro-Amerikaanse mannen lopen alsof ze in hun been geschoten zijn, maar kunnen ongelofelijk goed dansen. Zwarte vrouwen die met elkaar praten beginnen vaak te schreeuwen, net als dat ze schreeuwen naar het scherm als ze in een bioscoop zitten ("No -Willekeurige naam van Acteur of Actrice -,  DON'T GO IN THERE!"). Middenklasse ouders zijn religieus en streng voor hun kinderen, die als een resultaat vaak helemaal los gaan als ze aankomen op de universiteit. Taxi chauffeurs zijn redelijk gestoord.
- Eten bij Amerikanen thuis is super, eten op de campus is verschrikkelijk (subway sandwiches, please go out of my life)
- Naast McDonald's en Burger King heb je in Amerika het land van de hamburger-restaurants ook nog Wendy's, Jack in the Box, Church Chicken, KFC, Rally's, Checkers, Waffle House, Dairy Queen, Chick-fil-a, Popeyes Chicken, Taco Bell, Pizza Hut, Arby's, Quiznos, en nog wat anderen.
- Random fact: Eten bij deze restaurants is ongeveer drie keer goedkoper dan de kosten voor het maken van voedsel met producten uit de supermarkt (dat krijg je als 4 tomaten 5 dollar zijn..)

Zonder grappen, dit was een leerzaam semester. Vier interessante vakken, alle vier direct gericht op Amerika en de Amerikaanse samenleving, gecombineerd met de ervaring van het leven met Amerikanen en Europeanen vanuit alle windstreken. Michael als roommate was een gigantische meevaller, want hoewel ik vantevoren mijn privacy niet echt wilde opgeven voor een 18-jarige Freshman uit Ohio, aan het einde van het semester zijn Michael en ik goede vrienden geworden, en het was erg jammer om hem gedag te moeten zeggen.

Nu is het tijd om weer naar huis te gaan, en in Groningen de studie af te maken. Aan alle trouwe volgers van dit blog, bedankt voor het lezen van mijn belevenissen, ik hoop dat ik mijn voorafgestelde doel om een inkijkje te geven in de "American Way of Living" heb kunnen bereiken. Om af te sluiten zal ik de woorden van een legendarisch slechte Amerikaans-Oostenrijkse acteur te gebruiken: I'll be back.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten